Inside Park SA, wywodzący się z Torunia deweloper na rynku wtórnym, zainicjował program łączący inwestowanie z rewitalizacją kamienic. Program łączy edukację inwestorską z praktycznym wsparciem przy realizacji projektów rewitalizacyjnych. ROI dla flipów w kamienicach potrafi wynieść 40% – podkreśla spółka.
Kamienice – aktywa z potencjałem
Kamienice to istotny element krajobrazu polskich miast oraz atrakcyjne aktywa inwestycyjne. W kontekście zmian na rynku nieruchomości, takich jak na przykład zmiany w preferencjach inwestycyjnych czy dbałość o zrównoważony rozwój i efektywność energetyczną, kamienice stanowią alternatywę dla standardowych inwestycji mieszkaniowych. Program „100 Kamienic” umożliwia profesjonalizację procesu inwestowania w nieruchomości kamieniczne i jest wsparciem zarówno inwestorów, jak i lokalnych społeczności.
– Wejście na rynek rewitalizacji kamienic jest prostsze, niż mogłoby się wydawać – mówi Tomasz Laskowski, prezes zarządu Inside Park SA. – Program pozwala bowiem na rozpoczęcie inwestowania w kamienice już od kwoty 100 tys. zł. Taka kwota, w przybliżeniu, potrzebna jest na zabezpieczenie nieruchomości i wydatki okołozakupowe, takie jak opłaty notarialne czy analizy techniczne. Doświadczenie Inside Parku wskazuje, że aby inwestować w zabytki i przywracać kamienice miastom, nie trzeba być krezusem. Wystarczy pomysł na biznes i wiedza, jak go rozwijać. Odpowiednia renowacja umożliwia bowiem wzrost wartości nieruchomości oraz zwrot z inwestycji wynoszący nawet 40%. Taki ROI rekompensuje większy nakład pracy, wyższe koszty remontu i dłuższy czas realizacji inwestycji niż przy flipach na pierwotnym.
Franczyza na rynku kamienic
Celem projektu jest przywrócenie polskim miastom 100 kamienic w ciągu najbliższych czterech lat. Pomysł opiera się przywracaniu funkcjonalności nieruchomościom wspólnie przez Inside Park SA i partnerów spółki, którzy będą korzystali z know-how pomysłodawcy i pracowali ściśle pod jego kierunkiem. Partnerzy zyskają kapitał i wiedzę, jak działać na niszowym rynku kamienic, a Inside Park SA poszerzy skalę działania na całą Polskę.
– Istotnym wygranym w projekcie są również same kamienice i miasta, które dzięki rewitalizacji zyskają nowe funkcje i wartość użytkową – podkreśla Magdalena Krzyżanowska, rzeczniczka spółki, prowadząca sprawy związane z ESG.
Program „100 Kamienic” działa zatem na zasadzie franczyzy. Partnerzy przystępujący do projektu otrzymują dostęp do wiedzy Inside Parku, codzienne wsparcie w zakresie procesu rewitalizacji (spółka na www 100kamienic.com pisze o „telefonie alarmowym 24/7″) oraz możliwość współpracy pod kierunkiem spółki. Koszt uczestnictwa wynosi 2 000 zł miesięcznie. Umowa przewiduje możliwość wypowiedzenia z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia.
Rewitalizacja kamienic a zrównoważony rozwój
Renowacja zabytków odpowiada na proekologiczne cele współczesnej urbanistyki, a program „100 Kamienic” wpisuje się w idee zrównoważonego rozwoju oraz ochrony dziedzictwa kulturowego. Rewitalizacja przynosi także korzyści ekonomiczne i jednocześnie wpływa na zachowanie tożsamości miast.
– Modernizacja budynków zgodnie z nowoczesnymi standardami efektywności energetycznej może zmniejszyć ślad węglowy nawet o 40-60% w trakcie użytkowania nieruchomości poprzez redukcję zapotrzebowania na energię, np. ogrzewanie i chłodzenie. Wydłużenie cyklu życia budynku może z kolei sięgać 50 latdzięki poprawie jakości konstrukcji oraz wdrożeniu zrównoważonych materiałów i technologii renowacyjnych – wyjaśnia inż. Julia Mogielska, zajmująca się w Inside Parku pozyskiwaniem zabytkowych nieruchomości.
Dla kogo jest program 100 kamienic
Inside Park SA zaprasza do udziału w programie wszystkich, którzy dostrzegają potencjał starszych budynków i chcą przywracać im funkcjonalność oraz wartość. Osoby ceniące dziedzictwo architektoniczne, rozumiejące znaczenie renowacji obiektów zabytkowych, znajdą w nim szansę na harmonijne połączenie historii z nowoczesnymi standardami użytkowymi.
Z praktycznego punktu widzenia program skierowany jest do właścicieli kamienic, którzy chcą zwiększyć wartość swoich nieruchomości, bądź je sprzedać, a także do inwestorów indywidualnych oraz fliperów chcących inwestować w dawne budynki.
Spółka Inside Park SA świadomie przyjęła nazwę „100 kamienic” dla swojego projektu, nawiązując do podobnych inicjatyw realizowanych wcześniej przez Wrocław i Łódź. Tego typu programy miały na celu odnowienie zabytkowych budynków i poprawę jakości życia mieszkańców. Przyjęcie tej nazwy przez Inside Park SA podkreśla wagę rewitalizacji, zwiększając jej rozpoznawalność i zainteresowanie w debacie publicznej.
Inside Park SA wchodzi na NewConnect
Inside Park SA to spółka działająca na rynku kamienic od 12 lat. Firma realizuje projekty rewitalizacyjne w Polsce północnej, łącząc zarządzanie inwestycjami z procesami modernizacyjnymi budynków. W 2024 roku grupa kapitałowa zakupiła pięć kamienic i aktualnie prowadzi ich komercjalizację. Równolegle firma drugi filar działalności, jakim jest budowa parków handlowych. Inside Park SA jest w przededniu wejścia na rynek NewConnect.